divendres, 16 de novembre del 2018

LA CLASSE DELS/LES "EXPLORADORS/ES DE PEDRES BRILLANTS I D'EGIPTE" HEM DESCOBERT QUE CONVERSAR DE COSES QUE DESCONEIXEM ENS PORTEN A DEBATS MOLT LLARGS I INTERESSANTS.

A PARTIR D'UN TEXT LLEGIT PER LA MESTRA RELACIONAT AMB LA TARDOR, VAN DETECTAR PARAULES QUE NO SABIEN QUÈ VOLIEN DIR. LA MAJORIA ES VAN POSAR D'ACORD QUE VOLIEN DESCOBRIR QUÈ ERA "LA VEREMA". I, TOT SEGUIT, ENS VAM ENDINSAR EN LA CONVERSA EN GRAN GRUP, CONSTRUINT FRASES ORALMENT COM:
"JO PENSO QUE LA VEREMA ÉS...."
"JO ESTIC D'ACORD AMB..."
"JO NO ESTIC D'ACORD AMB EL QUE HAS DIT PERQUÈ..."
"PER MI LA VEREMA ÉS..."

ERA IMPORTANT TENIR EN COMPTE L'EXPRESSIÓ CORPORAL I ORAL VERS ELS/LES COMPANYS/ES.

VAN SORGIR IDEES MOLT DIVERSES SOBRE QUÈ PODIA SER LA VEREMA:
"UN ANIMAL VERINÒS, UNA PINYA, UNA CASTANYA, UN BOLET, LA FESTA DE LA CASTANYADA QUE TAMBÉ ES DIU LA VEREMA, UNA FESTA COM UNA DISCOTECA, UNA CAIXA, QUAN AGAFAVEN EL RAÏM, UNA FULLA,..."

AL NO SABER NINGÚ AMB SEGURETAT QUÈ ERA LA VEREMA, A PARTIR DE LA PREGUNTA DE LA MESTRA "COM PODRÍEM SABER DEL CERT QUÈ ÉS LA VEREMA?", VAN CONTINUAR LA CONVERSA:
- "YO PIENSO QUE LO PODEMOS MIRAR AL ORDENADOR" 
- PERÒ I SI NO FUNCIONA L'ORDINADOR?
- DONCS POTSER A CASA ENS PODRIEN AJUDAR
- I SI ELS PARES NO HO SABEN?
- DONCS ELS AVIS QUE EN SABEN MÉS
- JO NO ESTIC D'ACORD, ELS PARES TAMBÉ SABEN MOLT PERQUÈ TAMBÉ HAN ANAT A ESCOLES I INSTITUTS, I ARA SON DIFERENTS QUE LES D'ABANS, S'APREN DIFERENT I MÉS COSES.
- JO NO ESTIC D'ACORD, PERQUÈ ELS AVIS FA MÉS TEMPS QUE VIUEN I HAN APRÉS MÉS COSES...

AIXÍ DONCS, D'AQUÍ VA SORGIR LA IDEA D'INVESTIGAR SOBRE LA VEREMA AMB L'AJUDA DE LA FAMÍLIA, O SOLS/ES, AMB ELS RECURSOS MÉS PROPERS (BIBLIOTECA, INTERNET...).

DESPRÉS D'ESTAR ASSEGUTS EN L'ESPAI DE CONVERSA EN ROTLLANA DURANT TRES QUARTS D'HORA, CADASCÚ VA PLASMAR EN EL PAPER MITJANÇANT UN DIBUIX I UN ESCRIT, QUÈ ERA PER ELL O ELLA LA VEREMA.

AL MIGDIA DOS INFANTS VAN VENIR IL·LUSIONATS DIENT A LA MESTRA QUE LA VEREMA ERA QUAN ES COLLIA EL RAÏM, QUE HO SABIEN PERQUÈ HO HAVIEN MIRAT  A LA "TABLET" DE LA MAMA. 
L'ENDEMÀ, EN L'ESPAI DE CONVERSA, VAN COMPARTIR LA INFORMACIÓ A TOTS/ES ELS/LES COMPANYS/ES D'AULA. ALGUNS/ES VAN DUR SUPORT MATERIAL: UN ESCRIT FET A MÀ PER L'ADULT I L'INFANT, ACOMPANYAT DE FOTOS DE LA COLLITA DEL RAÏM, UN LLIBRE DE LA BIBLIOTECA,... I NO VA DONAR TEMPS A MÉS, ENS VAM HAVER DE QUEDAR AQUÍ, ERA HORA DE MARXAR A DINAR.
AQUESTES VAN SER ALGUNES DE LES INTERVENCIONS SOBRE EL QUE HAVIEN DESCOBERT DE LA VEREMA:
- JO HE DESCOBERT QUE LA VEREMA ES QUAN "S'APLASTA" EL RAÏM I DESPRÉS ES POSA AL FORN PERQUÈ S'ASSEQUI".
- NO ES DIU AIXÍ, ES DIU "S'AIXAFA"
- DONCS JO NO CREC QUE SIGUI AIXÍ, ES FA AMB UNA COSA QUE DÓNA VOLTES I TAMBÉ L'AIXAFA.
- LA TERMOMIX!
- NO!! ÉS UNA COSA QUE DÓNA VOLTES AIXÍ (HO MOSTRA AMB LES DUES MANS).
(LA MESTRA L'AJUDA: "POTSER VOLS DIR LA BATEDORA")
- SÍ!
- JO NO ESTIC D'ACORD, LA VEREMA ÉS QUAN S'AGAFA EL RAÏM I S'AIXAFA AMB ELS PEUS.
- DONCS JO PENSO QUE NO ESTÀ BÉ PERQUÈ ELS PEUS ESTAN BRUTS.
- JA!! PERÒ JO VAIG VEURE UN VIDEO QUE HO FEIEN AMB ELS PEUS DESCALÇOS I ESTAVEN NETS.

VAM PASSAR A MIRAR EL LLIBRE DE LA VEREMA QUE HAVIEN DUT DE LA BIBLIOTECA, I MIRANT LES IMATGES, UN INFANT VA PREGUNTAR:
- I COM ES DIU LA PLANTA QUE FA EL RAÏM?
....
I ENS VAM QUEDAR EN AQUEST NOU DUBTE, PENDENT DE DESCOBRIR...


AL LLARG DE LA SETMANA VINENT CONTINUAREM INDAGANT SOBRE AQUESTS CONCEPTES EN LES ESTONES DE CONVERSA, I AIXÍ, ACABAR D'ESBRINAR QUÈ ÉS "LA VEREMA", COM ES DIU "LA PLANTA DEL RAÏM", I ALTRES QÜESTIONS QUE VAGIN SORGINT.

US CONVIDEM A CASA A SEGUIR DESCOBRINT AMB ELLS/ES... 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada